pengikut para buang masa

Tuesday, January 12, 2010

penggunaan kalimah Allah

salam,
smlm saya menghadiri sebuah ceramah, mereka telah bermesyuarat dan berijtihad, ahli2 mesyuarat mereka bukan lah calang2 orang, mursyidul am, tuan guru nik aziz, ulama2 terulung dalam negara dan mereka juga berbincang dgn tokoh maal hijrah tahun ni, yusuff al-qardawi.

isu ini bukanlah isu semalam. di indonesia, penggunaan kalimah Allah dalam al-kitab,bible, dah dipakai sejak berkurun2 lamanya, sblm Malaysia yg tercinta ni ,merdeka lagi. dan kita tahu, kalimantat adalah sebahagian dari indonesia, dan sabah sarawak sblm ini adalah kepulauan borneo. makanya, sudah tentulah mereka ini memperoleh sumber2 yang sama seperti kristian2 yang lain di indonesia. iaitu, penggunaan kalimah Allah utk tujuan agama mereka

ayat pertama dari al-fatihah, jelaslah Allah itu tuhan seluruh alam

(yaitu) orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa alasan yang benar, kecuali karena mereka berkata: "Tuhan kami hanyalah Allah". Dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebagian manusia dengan sebagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah orang Yahudi dan mesjid-mesjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama) -Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa.(Surah Al hajj : 40)
ayat di atas ni jugak terang jelaskan kat kita, bahawa tmpt2 ibadat mereka pun ada menyebut kalimah Allah, malah dgn amount yg banyak.

"dan jika engkau bertanya kepada mereka : " siapakah yang menjadikan langit dan bumi serta menundukkan matahari dan bulan ?" nescaya mereka menjawab Allah! maka , kenapa mereka masih boleh berpaling dari kebenaran." (Surah al Ankabut : 61)
hal ini menunjukkan bahawa Allah yang mencipta makhluk2. maka, tidak mungkin kalau Allah itu xda dalam hati2 makhluk ciptaannya

penggunaan kalimah Allah utk golongan bukan islam, TIDAK MENGAPA, selagi ia bukan tujuan utk memperlekehkan.

isu ini bukanlah isu semalam...

makanya, serangan2 terhadap gereja ini, hanya lah didalangi orang2 yg KONON reti agama, KONON nk memartabatkan islam, KONON dia lah yg paling islam,arif dan tahu selok belok agama, makanya diorang bertindak untuk bakar membakar macam bakar sate yg mak diorang cucuk.walhal, mereka yg KONON paling islam tu lah dulu nak sangat buang perkataan Islam dalam jabatan.pertubuhan. contohnya : Majlis agama johor. agama ape? tatau. nasib baik la ada majlis2 raja2.

Islam sangat menjaga hak2 org lain, Rasulullah sendiri menyuruh tentera islam agar x kacau rumah2 ibadat semasa perang. time perang pon xleh kacau rumah ibadat, apetah lagi time aman damai.


Salahuddin Ayub berkata, saya terima sms mengatakan macam ni " marilah kali ini kita sama2 berjuang demi islah, kita tumpahkan darah demi agama; " .. lalu beliau sambung, nk tumpahkan darah sape? nk perang utk ape? dia igt kita ni pemimpin jalanan? xtau agama tindak suka hati? itu diorang... TAKBIR..

Saidina Umar, masa jadi khalifah, pernah di ajak memasuki sebuah cathedral di syria, skang masih lagi ada. Beliau di sambut oleh paderi gereja itu sndri. masa round2 dalam gereja tu, masuk waktu solat, si paderi ckp "Umar, sembahyang la di sini, kita sama sama agama langit, agama samawi."
saidina Umar reply, "saya bukan xnk solat kat sini, tapi saya takut generasi akan datang akan guna hujah perbuatan saya ni untuk menuntu gereja ni, kerana saya pernah menunaikan solat disini."
Lihatlah betapa Islam ini menjaga hak masing-masing. Kita dan mereka, cuma Tauhid saja yg berbeza. mereka juga manusia

disini, tidak menuduh mana2 pihak yang berbuat sedemikian. tapi, sedangkan org2 bijak pandai agama bermesyuarat, mereka yang KONON pandai bijak agama pergi berjihad dengan berdemo, pergi bakar membakar.
Kalau demonstrasi xda pemedih mata, xda FRU, xda kecoh2, directly kita boleh tahu, sapa organiser.

"SAYA RESPEK POLIS2 (sambil buat tabik hormat) YANG BOLEH TAHU SIAPA DALANG BAKAR2 NI" Salahuddin Ayub

inilah sedikit sebanyak input yang saya dapat smlm.

cuba kita renungkan, jika ada seorang kristian cakap kat kita masa kita sakit "semoga Allah menyembuhkan kamu"
apa tindakan kamu?
a ) insyAllah
b ) hey, guna nama tuhan kamu
c ) terus berdemonstrasi
d ) terus ke kedai minyak terdekat utk membuat molotov

Wallahualam bi shawab

p/s best sbnrnya pergi dgr ceramah ni, ceramah ape? xkan xtau kot :P

9 comments:

ihsan_huhu said...

so org UMNO ke yg bakar tuh?

bukan statment tp soalan.

hafizulkifli said...

nice one! =D

abujay said...

point baik dan pedas ! thnx tet

fa.theme.ma said...

Eh suka ,
haritu saya dengar from IKIM gak , Tok Ki :D pun best jugak
(LOL nak jugak cerita , nvm , saya tau saya semangat :P)

fatah85 said...

macam ni la tet. ini asyik merapu je. hahaha. bakar2, demo tanpa fru, jerit jerit, tu semua bersalut ke'rasis'an.

kroni2 nak tutup kes lama, dia bakar kes baru. fuh.

nice one.

anonymous said...

nice info;)

zacharias said...

http://4.bp.blogspot.com/_zlgGqXKrios/S0ygd0umXWI/AAAAAAAAAco/Z7iVEmS8lNA/s1600-h/muslim+konon.jpg

Ya, copy link di atas, brader konon pertahan nama Allah, tapi terang2 baju ada cross. bengong

nadia safirah said...

sangat best..i lyk it ;)kalo bole kuarkan kt tv lg best. berita tv3,tv9,tv1&2..sumer berita lahh..

mehmed said...

info2 yg berguna.. tq tet